Видове дишане при йога

Още по темата

 

 

Йогите казват, че дишането е живот, затова и чистият въздух е едно от най-важните предимства на заниманията на открито. Представям ви едно много полезно и основно в йога дихателно упражнение (пранаяма).

Ползи:

* насища кръвта с кислород;

* намалява напрежението в мускулите;

* подобрява функцията на сърдечно-съдовата, нервната система и храносмилателните органи;

* стимулира метаболизма и детоксикацията на организма;

* стимулира имунната система чрез балансиране на ендокринната система;

* значително намалява емоционалното напрежение и успокоява ума.

 

Йогите различават три вида дишане – коремно, ребрено и ключично. Пълното дишане комбинира трите вида. Съчетанието на коремното и ребреното дишане е достатъчно за ефективното вентилиране на белите дробове. Ключичното изисква най-голямо усилие и допринася най-малка полза, затова и не е задължително.

Основни правила:

* винаги дишайте през носа;

*  не обръщайте внимание на отделните фази, а се стремете да правите максимално плавни и дълбоки вдишвания и издишвания;

* преди вдишването издишайте напълно;

* концентрирайте се изцяло върху дихателния процес;

*  не се насилвайте – ако усетите замайване, прекратете практиката, починете си и когато сте готови, опитайте отново.

Изпълнение на коремно (долно) дишане. Седнете на пода в турски седеж (краката са кръстосани) или в Лотос. Главата, шията и гърбът трябва да са изправени. Може и да седнете на стол, да стоите прави или да легнете по гръб на земята. Насочете вниманието си към пъпа. Преди да вдишате, издишайте въздуха от дробовете, като приберете корема навътре (диафрагмата се изкачва нагоре). След това вдишваме бавно през носа, при което коремът се издува. Долната част от белите дробове се изпълва с въздух. Когато отново издишаме, коремът се прибира плътно навътре.

Изпълнение на ребрено (средно) дишане. Насочете вниманието си върху ребрата. При вдишване гръдният кош се разширява, а при издишване се свива. При този вид дишане се изпълва с въздух само средната част на белите дробове, като коремът и раменете остават относително неподвижни.

Изпълнение на ключично (горно) дишане. Насочете вниманието си към ключиците и раменете. След като издишаме, вдишваме бавно през носа, повдигайки ключиците и раменете, като въздухът пълни само върховете на дробовете. При издишване раменете се снишават бавно. Препоръчва се, докато се привикне с горното дишане, да се поставят двете длани върху ключиците, за да може да се следи повдигането и снишаването на ключиците и раменете.

Пълното йогистко дишане: започнете да вдишвате бавно и дълбоко с корема и когато почувствате, че той не може да се издува повече, разширете гръдния кош (ребрата), за да навлезе още въздух в белите дробове. Когато гръдният кош е максимално разширен, повдигнете ключиците, за да поемете още малко въздух.

Практикувайте редовно! 5-10 минути на ден са достатъчни, за да почувствате ползите на правилното дишане и да се заредите със здраве, спокойствие и добро лятно настроение.

 

 

Етикети:

Остави коментар