Прост като боб? Да, ама не

Още по темата

Сигурно сте чували израза „прост като боб”. Истината е, че подобно твърдение издава пълна неосведоменост относно качествата на едно от най-древните културни растения на планетата. Смята се, че Колумб го е „внесъл” за пръв път в Европа – и това не е съвсем така. Фасулът е познат в земите на Централна и Южна Америка 3-4 хилядолетия пр.н.е., но го е имало и в Египет, както и в Древния Рим. По някое време по неизвестни причини той постепенно изчезнал от трапезата на европейците, за да се завърне отново с корабите на Колумб, този път завинаги.
В света са познати над 250 разновидности на това растение. Огромната популярност на фасула, от една страна, се дължи на неговите забележителни хранителни и диетични качества, а от друга – на удивителните му лечебни свойства, част от които са били познати на древните китайци повече от хилядолетие пр.н.е. Според диетолозите фасулът е една от най-балансираните храни, използвани от човека. В него се съдържат на практика всички основни хранителни вещества, необходими на организма, при това в удивително благоприятно съотношение. По съдържание на белтъчни вещества той дели мегдан с месото и дори превъзхожда някои риби. В зрелия фасул се съдържат над 22% лесноусвоими (до 70%) белтъчни вещества, 55% въглехидрати (монозахариди, олигозахариди, нишесте, фибри) и само няколко процента мазнини. Белтъкът на фасула съдържа жизненонеобходимите аминокиселини триптофан, лизин, аргинин, тирозин и метионин.
Доказано е, че фасулът има подмладяващо действие върху кожата – прави я по-еластична и по-здрава и отстранява или намалява бръчките. В козметиката е добре позната знаменитата маска на Клеопатра – варен и пресован фасул, към който са добавени лимонов сок и растително масло.
И въпреки че като цяло фасулът се усвоява от организма почти на 90%, неговата употреба, както и повечето неща на този свят, си има своята „тъмна”, сенчеста страна… Краят на иначе относително продължителния му (до 4,5 часа) престой в храносмилателната система като правило се „ознаменува” с отделяне на газове, което прави неприемливо консумирането му преди светски, публични или интимни изяви. Причина за това са съдържащите се в него растителни влакнини и особено т.нар. алфа-галактозиди – рафиноза, стахиоза и вербаскоза, представляващи съединения на захарозата съответно с един, два и три монозахарида галактоза. Известен „успокоителен” ефект върху „бунта” на храносмилателната система се постига чрез добавяне на чубрица или мента. За ускоряване на сваряването и подобряване на усвояемостта на фасула е препоръчително добавяне във водата преди варене на малко хлебна сода. Френска „глезотия” е варенето на фасула в… мляко.

Етикети:,

Остави коментар